pátek 23. května 2008

Plzeň: stopy Svobodných zednářů


Svobodní zednáři (Free Masons) - tato bezesporu tajuplná organizace sehrála a sehrává dle mnohých významnou úlohu v dějinách světa. Nemíním zde nic takového komentovat, ostatně většina názorů se pohybuje v rovině spekulací a dohadů (!tak moc je to tajuplné!), to je však bohatě vyváženo množstvím literatury k tématu i nejrůznějšími více či méně přehnanými (až šílenými) konspiračními teoriemi. Je ale pravda, že poslední dobou se české zednářské lóže pootevřeli veřejnosti, třeba se od nich nadějeme více...

Běžný chodec si v plzeňských ulicích jen málokdy všimne značek a reliéfů, které jsou k nalezení na mnoha budovách. A když si všimne, nepřikládá jim hlubší význam. Náhodou jsem narazil na práci (bakalářskou), která se věnuje fenoménu svobodného zednářství. Její autor se prošel po Plzni a mimojiné zdokumentoval symboly, které nalezl. Dle jeho vlastních slov se nemusel ani moc snažit.

"V našem univerzitním městě se nachází vcelku nezanedbatelné množství budov nesoucích na sobě zednářské symboly. Jelikož si tento fakt mnoho Plzeňanů pravděpodobně neuvědomuje, považoval jsem za dobrý nápad pokusit se zdokumentovat alespoň ty zednářské symboly, které se mi podařilo objevit. Nehledal jsem je nijak systematicky, pouze jsem po delší dobu při běžném pohybu po Plzni sledoval starší budovy. Nicméně jsem jich pravděpodobně nalezl většinu, jelikož se vyskytují pouze na budovách pocházejících z přelomu 19. a 20. století, které se nacházejí hlavně v okolí centra města." (Kaipr 2005, 33-34)


Tři fotografie si dovolím pro ilustraci použít:













Titulní obrázek - stupně zasvěcení

Reliefy: obr. č. 1: Kardinála Berana 12;
obr. č. 2: Klatovská 28; obr. č. 3: Klatovská 123

Citace kurzívou v uvozovkách a veškeré obrazové dokumentace převzaty z: Kaipr, J.: Svobodní zednáři a konspirační teorie [bakalářská práce]. FF ZČU, Plzeň 2005

A co na to sysel?
Je to zvláštní, ale v tomto případě syslí zdroje mlčí... Co za tím stojí??

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
nahodou jsem narazil na tvoji stranku se zednarskou tematikou. Jelikoz me toto tema hodne zajima, rad bych si precetl celou praci. Bylo by tedy mozne poslat odkaz primo na zminovanou bakalarskou praci?
Diky.
Zdravi Milan
m.vcelak@seznam.cz